”Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.” Så står det om Jesus i 1 Johannes brev 2:2. Och i Hebreerbrevet 2:7-8 kan vi läsa: ”En liten tid lät du honom vara lägre än änglarna, med härlighet och ära krönte du honom. Allt lade du under hans fötter.”
Det är Jesus som är världens Frälsare. Han är den som Gud sänt för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. Han är Herre över allt och allt är lagt under honom. Han kom för att försona människan med Gud. Ingen är undantagen, alla är inräknade. Och alla behöver honom.
Aposteln Petrus skriver i sitt andra brev, kapitel 1, verserna 16-18: ”Det var inga utstuderade myter vi följde när vi förkunnade vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst för er, utan vi var ögonvittnen till hans majestät. Han fick ära och härlighet från Gud Fadern när rösten kom till honom från den majestätiska Härligheten: ‘Han är min Son, min Älskade. I honom har jag min glädje.’ Den rösten hörde vi själva från himlen när vi var med honom på det heliga berget.” Det var en mäktig manifestation av vem Jesus är, när Petrus, Johannes och Jakob var där på berget tillsammans med Jesus, som vi också kan läsa om i Lukas ev. 9:28-36. I vers 35 står det: ”Ur molnet hördes en röst: ‘Han är min Son, den Utvalde. Lyssna till honom!’”
Gud har gett oss en väg till gemenskap med honom. Det är genom Jesus. I Hebreerbrevet 1 läser vi om att Gud tidigare talat till människorna genom profeterna men ”nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum. Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden” (vers 2-3). Det är en mäktig beskrivning av vem Jesus är.
I sökande efter Gud finns det många försök och många tankar om hur man ska finna honom. Men man kommer inte förbi budskapet om att det är Jesus som är enda vägen till Gud och att det är han som är världens Frälsare. Detta är evangelium. Och evangelium är det glada budskapet. Det är Guds gåva till människorna. Här krävs inga prestationer, inga offer, inte meditation, inte visdom. Ingenting av mänsklig medverkan. Inget sådant kan utplåna synden. Och det varken finns eller behövs någon annan person som kan förmedla kontakten med Gud. Det är en direkt och personlig kontakt mellan Gud och människa. Och det handlar endast om en sak: att tro och ta emot.
”Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä”, står det i 1 Petrus brev 2:4. Detta var nödvändigt. Bibeln säger nämligen: ”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Romarbrevet 3:23). I näste vers står: ”och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus”. Johannes döparen sa, när han såg Jesus komma: ”Se Guds Lamm som tar bort världens synd” (Johannes ev. 1:29).
Det största som hänt är att Gud gav sin Son till försoning för världens synder. Detta var Guds beslut från början. Guds plan för frälsning har sitt ursprung sedan före tiden. I Efesierbrevet 1:4 står det: ”Han har utvalt oss i honom (Jesus) före världens skapelse.”
I Uppenbarelseboken 5:9 står det: ”… med ditt blod har du friköpt människor åt Gud av alla stammar och språk och länder och folk”. Här är ingen skillnad. Alla är kallade. I Johannes evangelium 6:29 står det vad Jesus svarade när han fick frågan om vad man skulle göra för att utföra Guds verk: ”Detta är Guds verk: att ni tror på den som han har sänt”. I frågan ligger den mänskliga tanken att någonting måste göras. Men i svaret Jesus gav ligger det befriande budskapet om att tro, att tro på Jesus. Tron öppnar upp för den andliga verkligheten, för gemenskap med Gud och för att ta emot. Men hur får man tro? Svaret är: genom Guds ord. När vi läser Guds ord eller lyssnar till förkunnelse grundad på Ordet skapas tro. Det är ett gudomligt skeende vi upplever som för oss i kontakt med Gud.
Han har fullbordat en rening från synderna, läste vi. Det skedde genom att Jesus gav sitt liv och uppstod från de döda. I Hebreerbrevet 9:22 står: ”utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.” Ingen annan och ingenting annat kan lösa och befria från synden. Inga bättringsförsök, inga egna gärningar, ingenting av mänskligt kunnande kan utplåna synden. Och utan att synden blir borttagen kan vi inte komma till Gud.
”… det är era missgärningar som skiljer er från er Gud, era synder döljer hans ansikte för er”, står det i Jesaja 59:2. Därför behöver vi Jesus. Det är endast genom honom vi kommer till Gud. ”Hos ingen annan finns frälsningen, och under himlen finnsinget annat namn som människor fått genom vilket vi blir frälsta”, står det i Apostlagärningarna”, 4:12.
Tänk att vägen är öppen för var och en. Alla har samma möjlighet. Guds vilja är att alla ska bli frälsta, läser vi i 1 Timoteusbrevet 2:4. ”… och komma till insikt om sanningen”, fortsätter versen. Ja, Jesus är vägen, sanningen och livet, säger han själv i Johannes ev. 14:6. Och: ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
Jesus är världens Frälsare. Där är du och jag inräknade. Hela världen är försonad med Gud genom Jesus, men frälsningen är personlig. ”… för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Johannes ev. 3:16).
I Hebreerbrevet 9:24-28 läser vi en beskrivning av vad Jesus gjort för oss genom en jämförelse med Gamla Testamentets offertjänst. Där står: ”Kristus gick inte in i en helgedom som är gjord av människohand och som bara är en bild av den verkliga helgedomen. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Guds ansikte för vår skull. Inte heller skulle han offra sig flera gånger, så som översteprästen varje år går in i det allra heligaste med blod som inte är hans eget. I så fall hade han varit tvungen att lida många gånger sedan världens skapelse. Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden. Och liksom människan måste dö en gång och sedan dömas, så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder. Och han ska träda fram en andra gång, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.” Vad kan mer göras? Ingenting. Allt är fullbordat. Du är friköpt genom Jesu blod. Ta emot nåden, befrielsen och glädjen. Ta emot det nya livet genom Jesus. Tacka honom, prisa hans namn!
Han ska träda fram en andra gång… för att frälsa dem som väntar på honom, läste vi. Rättfärdiggjorda genom Jesu blod väntar vi nu hans ankomst. Världens Frälsare – Jesus – ska komma igen. Då ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar… för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren, står det i 1 Tessalonikerbrevet 4:17. Och i 1 Korintierbrevet 15:51-52 läser vi: ”Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas.”
Låt ingen eller inget få dig att tvivla på vad som står i Guds ord. I 2 Petrus brev 2:1 står det att det liksom förr kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande irrläror. ”De ska förneka den Herre som har friköpt dem…” Guds ord är sanningens ord. Detta ord ska inte tolkas med hjälp av mänsklig kunskap. Paulus skriver i 1 Korintierbevet 2:12-13: ”Vi har inte fått världens ande utan Anden som är från Gud, för att vi ska veta vad vi fått av Gud. Det förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär oss utan med ord som Anden lär oss.” Om vi låter oss påverkas av utläggningar som bortförklarar vad Bibeln säger och tar till oss tolkningar som grundas på människors bedömningar undermineras tron. Därför ska vi pröva vad vi lyssnar till och bara ta emot det som är grundat på Ordet och inspirerat av den helige Ande.
Jesus är världens Frälsare. Han är allas Frälsare. Han är din Frälsare. Genom tron på honom är du en ny skapelse, född på nytt och ett Guds barn. I Efesierbrevet 2:19 läser vi: ”Därför är ni inte längre gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj.” Här behövs inga tillägg. Du är medborgare i Guds rike och medlem i Guds familj. Det är en andlig verklighet som inte påverkas av andra regler eller krav som människor kan ställa för att få dig med i något specifikt sammanhang. Därför kan du känna dig fri. Genom tron på Jesus är du en del av Guds rike på jorden ”tillsammans med alla som åkallar vår Herre Jesu Kristi namn på varje plats där de eller vi bor” (1 Korintierbrevet 1:2).
Amen‼️
Ja, ibland gör människor Gudsord för kompliserat, det är bara att läsa som det står.
Amen.